Even niets ‘moeten’… genieten van de natuur, de rust en vrede ervaren als voorproefje op wat komen gaat: Gods nieuwe wereld.

Hoe vind je die rust? En nog belangrijker: hoe houd je het vast als straks de vakantie weer afgelopen is? Want voor je het weet is de agenda weer gevuld, word je opgeslokt door afspraken, ren je van hot naar her, ga je over grenzen heen, wordt je moe maar lig je toch wakker en krijg je hoofdpijn…

In deze drukke maatschappij kun je jezelf zomaar afvragen: is dit nou de bedoeling? En lijkt de balans tussen je hoofd en hart zoek.

 

Verstand én gevoel
Het door God gegeven verstand en het verstandig handelen worden erg gewaardeerd in het dagelijks leven. Daarmee maak jij misschien dan ook jouw keuzes maar wat is de ruimte die het gevoel daarbij krijgt?

Nergens in de Bijbel is te herleiden dat het verstand dominant is aan het voelen. Je komt juist tot evenwichtige beslissingen op basis van verstand én gevoel. Het is daarom essentieel deze gevoelens te onderkennen en uit te spreken. Jezus deed dit ook, lees maar eens Matt. 26:37b en 38 of Luc. 15:20.

Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ (Matt. 26: 37b en 38 – Jezus in Getsemane)

Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. ( Luc. 15:20 – Gelijkenis van de verloren zoon)

 

Wees open en eerlijk en breng je gedachten en gevoelens bij God.
(Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden – Fil. 4:6). Hij wil dat jij als mens volledig tot je recht komt en geeft jou ook de verantwoordelijkheid dat jij je naaste maar ook jezelf liefhebt met heel je hart, ziel, verstand en kracht.

 

Juiste balans

En deze christelijke balans in het voelen, denken en handelen kun jij op allerlei manieren vinden. Tijdens een wandeling, door het lezen van boeken, door jouw hobby of sport. Of je zoekt hiervoor hulp bij een vriend, vriendin, een coach of therapeut. Ook Jennie Kanis, lichaamsgericht therapeut, hoopt jou te stimuleren de juiste balans te vinden door haar christelijke meditaties. Hieronder staan drie van deze meditaties die zij met ons wil delen.

 

 

 

Ontspanningsmeditaties Thuiskomen bij jezelf en vooral bij God

 

Als een boom – Meditatie van 10 minuten
Jeremia 17: 8 – Hij is als een boom geplant aan het water, zijn wortels reiken tot in de rivier. Hij merkt de komst van de hitte niet op, zijn bladeren blijven altijd groen. Tijden van droogte deren hem niet, steeds weer draagt hij vrucht.
Psalm 8: 6 en 7 – U hebt hem bijna goddelijk gemaakt, hem gekroond met glans en glorie, hem toevertrouwd het werk van uw handen en alles aan zijn voeten gelegd…

 

Vertrouwen – Meditatie van 15 minuten
Genesis 1: 2b – Gods Geest zweefde over het water.
Genesis 2: 7b – Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus.

 

Thuis bij jezelf en God – Lange meditatie van 25 minuten
Zegen van Sint Patrick
De Heer zal voor je zijn, om je de juiste weg te wijzen
De Heer zal achter je zijn om je te beschermen tegen gevaar.
De Heer zal onder je zijn zodat je nooit ten onder kunt gaan.
De Heer zal in je zijn om je te troosten als je verdriet hebt.
De Heer zal naast je zijn als een beschermende muur wanneer anderen over je heen vallen.
De Heer zal boven je zijn om je te zegenen.
Zo zegene je God, vandaag, morgen, al de dagen dat je leeft, in eeuwigheid.

 

Jennie: “Gods nieuwe wereld is er nu al en door deze meditaties is het fijn om de rust te krijgen zodat je meer innerlijke vrede van God ervaart. Besef dat jij gewild bent maar we ‘lummelen’ te weinig met onze Schepper. Lummelen is: geen vooropgezet plan hebben van wat je wilt doen. Lummeltijd met God de Vader is: je mag gewoon ‘zijn’, in zijn aanwezigheid.”

 

Ben je nieuwsgierig naar meer? Dan kun je contact met haar opnemen – www.komuitdeknoop.nl.

 

 
 Foto: Janny Zwarteveen

Categorie:

Geen categorie

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*